Roztroušená skleróza, "ereska", RS - jakou roli u tohoto onemocnění hraje fyzioterapie?

Roztroušená skleróza je hlavní představitel demyelinizačních onemocnění, tedy onemocnění, u kterého je narušen přenos nervového signálu z nervu na kosterní sval. Onemocnění, které začíná nejčastěji mezi 20.-30. rokem a fyzioterapie je velmi důležitou součástí léčby ve všech stádiích nemoci. Později dochází k atrofii CNS ( k úbytku tkáně v těle). U roztroušené sklerózy se ztrácí (ubývá) myelin i axony. Myelin je lipidový obal nervových vláken axonů. Axon je výběžek nervové buňky důležitý pro přenos nervového vzruchu.

Jak se stanoví diagnóza RS? Významnou diagnostickou roli hraje vyšetření pomocí magnetické rezonance, vyšetření mozkomíšního moku a evokovaných potenciálů zrakových a somatosenzorických.

Pro počátek onemocnění je typické střídání stavů relapsu a remise. Při relapsu se znovuobjeví příznaky typické pro RS a při remisi se pacient vrací do "normálního" fungování před vypuknutím nemoci. Samozřejmě, čím měné se tyto dva stavy střídají, tím lépe pro pacienta. Při déletrvajícím onemocnění postupně narůstá invalidita a interval mezi relapsy se zkracuje.

Typickými příznaky jsou zánět očního nervu, poruchy citlivosti, poruchy hybnosti, poruchy hybnosti ve smyslu hyperaktivity a zkrácení svalů, měkkých tkání, sfinkterové poruchy (inkontinence, časté močení), deprese a únava.

Únava, která je způsobená poškozením centrálního nervového systému, imunitního systému, špatnou kondicí, dechovou slabostí, bolestí, poruchami spánku, ale také vlivem léků. Na únavu má také vliv teplota, jak teplota vnějšího prostředí, tak tělesná teplota.

Mohlo by se zdát, že cvičení je tedy pro pacienty s RS nežádoucí, jelikož se zvyšuje tělesná teplota, ale opak je pravdou. Pro pacienty s RS (dokud jim to stav umožňuje), je vhodná aerobní aktivita do pocitu únavy (rotoped).

Fyzioterapie u roztroušené sklerózy je velice individuální a záleží na stavu pacienta a jeho stupni postižení.

Fyzioterapie dokáže ovlivnit svalové zkrácení, naposilovat svaly s tendencí k ochabnutí, zaměřit se na výcvik rovnováhy. Významnou roli hraje kinezioterapie na neurofyziologickém podkladě (zvláště SMS - senzomotorická stimulace a stabilizace, PNF - proprioceptivní neuromuskulární facilitace) Tyto metody docílí toho, že nepoškozené oblasti mozku mohou do určité míry funkčně kompenzovat poškozenou část mozku. Kinezioterapie se svými analytickými metodami jako je cvičení dle svalového testu nebo metodika podle sestry Kenny.

Fyzioterapie u lehkého stupně roztroušené sklerózy je zaměřená na udržení nebo zlepšení kondice pacienta pomocí aerobního tréninku, protahovat zkrácené svaly, zlepšit plicní funkce, zvýšit fyzickou výkonnost a schopnost regenerace po tělesném výkonu. Doporučuji rotoped, veslařský trenažér, jízdu na kole, plavání. Ale každou z vyjmenovaných aktivit provádět jen tak dlouho, dokud se nedostaví první pocit únavy.

U středního stupně postižení se objevují poruchy a problémy s chůzí. V této fázi se pacient již neobejde bez kompenzačních pomůcek, berlí. Kolenních ortéz, protože se může objevit podklesávání kolen při chůzi. V tuto chvíli je fyzioterapie velmi důležitá, zvláště  pro nácvik chůze, korekce špatného držení těla, nácvik správných dechových sterotypů a správného používání kompenzačních pomůcek.

U těžkého stupně postižení jsou pacienti odkázáni na invalidní vozík a pomoc svých nejbližších. Fyzioterapeut se snaží o posilování svlastva horních končetin a uvolnění zkrácených svalů na dolních končetinách. Ulevit od bolesti polohováním, pasivním cvičením a také šetrnou masáží.

Samozřejmostí je také nárok pacienta na lázeňskou léčbu, jednou za 2 roky, ale pouze v případě, že pacient zrovna neprodělává těžkou ataku onemocnění.

Fyzioterapie s pacienty s roztoušenou sklerózou je pro mě vždy výzvou, protože je zde nutný opravdu velmi individuální přístup!, komplexní řešení jejich potíží a to je to, co mě na mé práci fyzioterapeuta nejvíc baví. :-)

Užitečný odkaz pro pacienty s roztoušenou sklerózou https://www.roska.eu/